nr.1 På vej til den første læsning test

I På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning samt På vej til den første læsning – Arbejdshæfte bliver børnene via systematisk og struktureret træning opmærksomme på enkeltlydene i det talte sprog. Desuden gøres eleverne opmærksomme på, hvordan lydene artikuleres, samt hvordan disse enkeltlyde kan repræsenteres ved bogstaver. Materialet er udviklet, så lydene bliver repeteret løbende. Efter en uge med introduktion af to nye lyde, repeteres disse lyde ugen efter sammen med alle tidligere indlærte lyde. Desuden er det materialet igennem de samme opgavetyper, der anvendes ved indlæring af de enkelte lyde. Disse gentagelser er primært tænkt som en hjælp for de børn, der har svært ved at blive opmærksomme på enkeltlydene.

Den fonologiske opmærksomhedstræning i ovennævnte materiale i Den store københavnerundersøgelse om forebyggelse af læsevanskeligheder i børnehaveklassen. Der var dokumenteret effekt af den daglige lydtræning, hvilket vil sige, at træningen gav større effekt på elevernes fonologiske opmærksomhed og senere læsning end en anden form for lydlære af samme omfang.

I materialet er hovedvægten lagt på den lydlige iagttagelse. Det er ikke et mål i selv at indlære bogstaverne, men eleverne lærer at bruge bogstaverne som en visuel støtte i den fonologiske træning. Alle vokaler bliver gennemgået i løbet af de første tre uger. I løbet af disse uger vil ikke alle elever kunne genkalde sig samtlige vokaler, men vokallydene bliver gentaget løbende i forbindelse med gennemgangen af konsonantlydene i de resterende 14 uger af den fonologiske træning.

Træningsprogrammet strækker sig over 17 uger med ca. 30 minutters daglig træning. Træningsprogrammet strækker sig over 17 uger med ca. 30 minutter daglig træning.
Den fonologiske opmærksomhedstræning er tilrettelagt som fælles mundtlige aktiviteter.

Alle danske sproglyde bliver gennemgået efter samme struktur:

  • Lyden introduceres med et vers eller et rim med mange af dagens lyde.
  • Lyden beskrives ved hjælp af de tre alfabeter:
    • Hvordan lyder den?
    • Hvordan ser den ud?
    • Hvad hedder den?
  • Eleverne finder navne eller ting, der begynder med lyden.
  • Eleverne taler om, hvordan munden ser ud, når man laver lyden.
  • Eleverne øver sig i at sætte lyden sammen med vokaler eller rimdele til nye ord.
  • Arbejdet afsluttes med en legepræget aktivitet med fokus på dagens lyd.

De to lyde, der introduceres i samme uge, er valgt, så de lyder meget forskelligt og er forskellige med hensyn til artikulationssted (fx /mmm/ der er en læbelyd, hvor luften kommer ud gennem næsen, og /sss/ der er en tandlyd, hvor luften kommer ud gennem munden). Dette gør det nemmere for børnene at skelne mellem de lyde, der arbejdes med. I repetitionsugerne bliver der så arbejdet med lyde, der lyder mere ens. På dette tidspunkt er barnet opmærksom på den enkelte lyd og kan koncentrere sig om at lytte efter mindre forskelle (fx er /b/ og /mmm/ kun adskilt ved, at /b/ er en mundlyd, og /mmm/ er en næselyd. Begge er læbelyde.

I gennemgangen af lydene arbejder eleverne med forskellige sproglige opgavetyper i På vej til den første læsning – Arbejdshæfte:

  • Identifikation af vokal
  • identifikation af konsonant i forlyd
  • Forlyd og rimdel
  • Lydspil
  • Stavelser
  • Sammensatte ord
  • Rim

Skemaet nedenfor angiver progressionen i På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning.

Uge LYDE INDHOLDBESKRIVELSE SIDETAL I ARBEJDSHÆFTET
1 Introduktionsuge 1-2
2 a, o, ø, i, e Vokaler introduceres 3-10
3 y, å, u, æ Vokaler introduceres fortsat 11-16
4 m, s 17-19
5 p, l 20-21
6 m, s, p og l repeteres 22-23
7 f, t 24-26
8 m, s, p, l, f og t repeteres 27-30
9 n, k 31-32
10 m, s, p, l, f, t n og k repeteres 33-35
11 b, r 36-37
12 m, s, p, l, f, t n, k, b og r repeteres 38-40
13 d, v 41-42
14 m, s, p, l, f, t n, k, b, r, d og v repeteres 43-45
15 g, h 46-47
16 m, s, p, l, f, t n, k, b, r, d, v, g og h repeteres og j introduceres 48-49
17 På baggrund af lærerens vurdering repeteres svære eller vigtige lyde, opgaver eller spil. 50-55