dfl 1 kap 2 beskåret part 2

Nanna er den anden historie i Læsebogen. Her møder eleverne tv-figuren Nanna, som er meget stærk og bor alene i en hytte i et træ. Ida falder i søvn og drømmer sig ind i Nannas verden. Sammen går de på opdagelse.

Historien indeholder 996 ord.

I Nanna introduceres følgende sproglige temaer:

  • Spørgende sætninger
  • Punktum og spørgsmålstegn
  • Gåder
  • Referat

I Arbejdsbogen side 12-22 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Hans vil have ro
  • Nanna i skole
  • De små løver

Forslag til litteraturarbejde:

  • Personkarakteristik
  • Drøm og virkelighed

Sideløbende med at klassen arbejder med Nanna, er det en god idé at arbejde med personkarakteristik og at læse børnebøger med stærke hovedpersoner, fx:

  • Frøken Ignora af Katrine Marie Guldager
  • Vitello ridser en bil af Kim Fupz Aakeson
  • Kender du Pippi Langstrømpe? Af Astrid Lindgren
  • Emil fra Lønneberg af Astrid Lindgren

Lad eleverne udarbejde personkarakteristik af de forskellige hovedpersoner. Hvordan er de udenpå, og hvordan er de indeni?

Prøv også at læse andre bøger med udgangspunkt i drømme, fx:

  • Palle alene i verden af Arne Ungermann
  • Meget mærkelig morgen af Kim Fupz Aakeson

Tal med eleverne om, hvad der er drøm, og hvad der er virkelighed.

Læs selv
Eleverne kan selv læse Hans vil have ro fra Fri læsning 1 og lave personbeskrivelser af baby-Nanna, Nanna og Nannas far, Hans.

I målskemaet er udvalgte læse- og opgaveaktiviteter nedbrudt til konkrete læringsmål.