I Adam og de 20 æg er Ida og Emil i Isby Bio, hvor de ser en film om Adam. Adam har en lidt komisk far, der på en ferie gør alt det forkerte. Da Adams far tager krokodille-æg med hjem i tasken, får han problemer, og Adam må hjælpe sin far med at redde trådene ud.
Historien indeholder 1251 ord.
I Adam og de 20 æg introduceres følgende sproglige temaer:
- Ordkendskab
- Blødt, hårdt og stumt d
- Udsagnsord
- Læseforståelsesstrategier
I Arbejdsbogen side 23-34 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.
Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:
- En fin krokodille
- Adam på ferie
- En god mor
Forslag til litteraturarbejde:
- Den samme historie på forskellige medier
- Den samme historie set fra forskellige synsvinkler
Sideløbende med at klassen arbejder med Adam og de 20 æg, er det en god idé at arbejde med bøger, der er filmatiseret, læs og se fx:
- Gummi Tarzan af Ole Lund Kirkegaard
- Vitello graver et hul af Kim Fupz Aakeson
Lad eleverne diskutere forskelle og ligheder mellem de to medier.
- Hvad var mest overraskende ved filmen i forhold til bogen?
- Hvad fungerede bedst i bogen?
- Hvad fungerede bedst ved filmen?
Læs selv
Læs En god mor fra Fri læsning 1, og arbejd med synsvinkel ved at sammenligne teksten med Adam og de 20 æg. Lad eleverne diskutere, hvad det betyder for en historie, hvem historien opleves gennem.
I målskemaet er udvalgte læse- og opgaveaktiviteter nedbrudt til konkrete læringsmål.