Zoo the last stand

I Isby Zoo tager Ida og Emil på tur i zoologisk have. Her møder de alverdens dyr, og Emil lukker sig selv inde i abeburet. Emil er vant til at have med aber at gøre, men kan det virkelig passe, at Emil og aben kan tale sammen?

Historien indeholder 1421 ord.

I Isby Zoo introduceres følgende sproglige temaer:

  • Overbegreber
  • Spørgeord
  • Slutstavelser
  • Rimord

I Arbejdsbogen side 35-47 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Det rimer på skæg
  • Hugo på cykel
  • Disko i zoo

Forslag til litteraturarbejde:

  • Fakta over for fiktion
  • Realistisk fortælling over for fantastisk fortælling

Sideløbende med at klassen arbejder med Isby Zoo, er det en god idé at arbejde med bøger om dyr, fx

  • Hvordan elefanten fik sin lange snabel, der indgår i det samlede arbejde med historien om Isby Zoo. Den kan findes på denførstelæsning.dk trin 1, Ida og Emil knækker koden. Her kan eleverne se, høre og læse fablen, de kan løse en quiz, og endelig kan de skrive deres egen version af historien. Læs også gerne andre historier om sjove forklaringer på dyrs udseende, fx: Hvordan skildpadden fik sit skjold

Tal om, hvilke dyreegenskaber der er særligt meget fokus på i skønlitteraturen i forhold til fagtekster om dyr (elefantens snabel, skildpaddens skjold, giraffens lange hals osv.).

Arbejd videre med forskellen mellem fakta og fiktion med udgangspunkt i dyrene fra Isby Zoo. Lad eleverne diskutere, hvad der er fakta, og hvad der er fiktion i historien.

Læs selv

Læs Ida har lus fra Fri læsning 1, og diskuter, hvad der er fakta og fiktion i historien.

I målskemaet er udvalgte læse- og opgaveaktiviteter nedbrudt til konkrete læringsmål.