Årsplan 1. klasse

Skoleåret 2018/2019

Årsplanen til denførstelæsning.dk, Ida og Emil knækker koden er blevet til på baggrund af Undervisningsministeriets Færdigheds- og vidensmål for faget Dansk efter 2. klasse.

Det vil være forskelligt fra klasse til klasse og fra elev til elev, hvor lang tid der arbejdes med de enkelte forløb, så derfor skal årsplanen opfattes som vejledende. Årsplanen tager desuden højde for, at skoleåret rummer en lang række andre aktiviteter, som den enkelte lærer selv lægger ind i sin årsplan.

Denførstelæsning.dk er en selvstændig del af grundsystemet Den første læsning, hvor eleverne lærer at læse og skrive på et sikkert lydligt grundlag. Systemet består af en række materialer, herunder denførstelæsning.dk. Det er muligt at anvende denførstelæsning.dk, Ida og Emil knækker koden som fulddækkende materiale til elevernes differentierede og konsoliderende læsetræning, men vi anbefaler, at man sideløbende arbejder med Den første læsning, Bogstavbogen, Skrivebogen og Læsebogen samt de tilhørende lærervejledninger. Disse materialer bygger på danskfaglige klassesamtaler med tematiseret modelundervisning og styrker elevens viden om skriftsprog og færdigheder i at læse og skrive på et lydligt grundlag. Er der brug for mere læsestof eller yderligere træning, kan Den første læsning, FRI Læsning Læsekasse og Kopiark benyttes som et naturligt supplement. Tilsammen giver de analoge og de digitale materialer således et solidt fundament for elevernes læseudvikling.

Find Den første læsning – Bogstavbogen her.
Find Den første læsning – Skrivebogen her.
Find Den første læsning – Læsebogen her.
Find Den første læsning – Lærervejledning til Bogstavbogen og Skrivebogen her.
Find Den første læsning – Lærervejledning til Læsebogen her.
Find Den første læsning – FRI læsning, sampak her.
Find Den første læsning – FRI læsning, Kopiark her.

Denførstelæsning.dk, Ida og Emil knækker koden er bygget op omkring et læseværksted med lydrette læs-selv-tekster, et litteraturværksted med klassiske fortællinger og 60 læringsspil med forskellige sproglige aktiviteter. Læringsspillene indeholder niveaudelte aktiviteter inden for:

  • Lydlig analyse/syntese
  • Stavning af lydrette ord
  • Læsning af lydrette ord
  • Sætningslæsning
  • Ordkendskab
  • Sprogforståelse

Lydanalyse/-syntese
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres funktionelle bogstavkendskab gennem bogstav-/lydaktiviteter i 10 forskellige læringsspil med Nini i hønsehuset som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet
1 Find forlyd
2 Indsæt forlyd
3 Positionsanalyse: først – sidst
4 Indsæt slutlyd
5 Positionsanalyse: først – midt – sidst
6 Find første bogstavlyd
7 Positionsanalyse: først + midt + sidst
8 Indsæt rimdel
9 Positionsanalyse: alle lyde
10 Indsæt konsonantklynge i forlyd

I forløbet med lydanalyse-/syntese arbejder eleverne med at opdele ord i lydlige enheder og at sammensætte lydlige enheder til ord. De øver sig i at identificere lyde i ord, finde lydens rette position i ordet, sætte lyde sammen til ord og til at knytte forbindelse mellem lyd og bogstav. Eleverne arbejder med enkeltlyde, konsonantklynger og rimdele.

Målet er at give eleverne et funktionelt bogstavkendskab og skabe de nødvendige lydlige forudsætninger for at anvende en lydlig læse- og stavestrategi. I analyseopgaverne lærer eleverne at isolere de enkelte lyde og at knytte de relevante bogstaver til hver lyd, så de kan stave ukendte ord. I synteseopgaverne lærer eleverne at sammenkæde lydene fra de enkelte bogstaver til en helhed, så de kan udnytte en basal lydstrategi i læsning.

Stavning af lydrette ord
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres kendskab til  sammenhængen mellem lyd og bogstav gennem stavning af lydrette ord i 10 forskellige læringsspil med Hugo i bassinnet som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet Eksempel
1 1 stavelse, 2 bogstaver

(KV)

 

ko

2 1 stavelse, 3 bogstaver

(KVK)

 

kat

3 1 stavelse, 4 bogstaver

(KKVK)

 

smil

4 1 stavelse, 4 bogstaver, blødt d

(KKVd)

 

blod

5 1 stavelse, 4 bogstaver, vokalisk r

(KKVr)

 

skur

6 2 stavelser, 2 fuldvokaler

(KVKVK)

 

tomat

7 2 stavelser, svagtryks-e

(KVKe)

 

hale

8 2 stavelser, blødt d + svagtryks-e

(KVde)

 

møde

9 2 stavelser, konsonantforbindelse i indlyd, svagtryks-e (KVKKe)  

taske

10 2 stavelser, konsonantforbindelse i forlyd, svagtryks-e (KKVKe)  

bluse

Målet er at give eleverne en sikkerhed i at omsætte ordenes lyde til de respektive bogstaver, som så sættes sammen til ord. På den måde lærer eleverne at stave lydret ved at udnytte en basal lydstrategi i stavning.

Læsning af lydrette ord
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres kendskab til sammenhængen mellem lyd og bogstav gennem læsning af lydrette ord i 10 forskellige læringsspil med Lones køkkenhave som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet Eksempel
1 1 stavelse, 3 bogstaver

(KVK)

 

kat

2 1 stavelse, 4 bogstaver

(KKVK)

 

smil

3 1 stavelse, 4 bogstaver, blødt d

(KKVd)

 

blod

4 1 stavelse, 4 bogstaver, vokalisk r

(KKVr)

 

skur

5 2 stavelser, 2 fuldvokaler

(KVKVK)

 

tomat

6 2 stavelser, svagtryks-e

(KVKe)

 

hale

7 2 stavelser, blødt d + svagtryks-e

(KVde)

 

møde

8 2 stavelser, konsonantforbindelse i indlyd, svagtryks-e

(KVKKe)

 

taske

9 2 stavelser, konsonantforbindelse i forlyd, svagtryks-e

(KKVKe)

 

bluse

10 Flerstavelsesord

(KVKVKe)

 

finale

I forløbet med læsning af lydrette ord arbejder eleverne med at sætte lyd til de enkelte bogstaver og at sætte lydene sammen til ord. I starten er det korte ord med billed- og lydstøtte, og senere er det mere komplekse ord uden billedstøtte.

Målet er at give eleverne en sikkerhed i at sætte bogstavernes lyde sammen til ord. På den måde lærer eleverne at læse ukendte ord ved at udnytte en basal lydstrategi i læsning.

Sætningslæsning
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres ordlæsning og læseforståelse gennem læsning af sætninger i 10 forskellige læringsspil med Jans flisearbejde som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet Eksempel
1 Bydeform, position Se en myg på en so
2 Bydeform, position, tillægsord Se en ål på en tyk ko
3 Spørgesætning, position Kan du se en gris i en bil?
4 Spørgesætning, position, tillægsord Kan du se en sur tyr på en gul stol?
5 2 sætninger Min fasan må stå på en stol.

Min kanin må få salat.

6 2 sætninger, tillægsord Min ko har en gul kyse.

Min løve har en stor måne i sit øre.

7 3 sætninger Min tyr er lille.

Min tyr kan male.

Min tyr har en rød pude.

8 3 sætninger, forholdsord Min frø kan bade i en stor skål.

Min frø har gule sole på sit bælte.

Min frø har rød hætte på.

9 4 sætninger Min gris har en rød kjole på.

Min gris kan køre bil.

Min gris har en stor hat.

Min gris kan lide is.

10 4 sætninger, forholdsord Min abe har lys på sin kimono.

Min abe har en stor medalje.

Min abe har en taske på sin hale.

Min abe har får på sin hue.

I forløbet med sætningslæsning arbejder eleverne med at læse og forstå små lydrette tekster. Der arbejdes med læsning på linjen og læsning, hvor man skal kombinere information.

Målet er at give eleverne en sikkerhed i præcis læseforståelse med sikker læsning af alle ord i en sætning.

Ordkendskab
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres kendskab til ord gennem sproglige aktiviteter i 10 forskellige læringsspil med Ida i havelabyrinten som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet
1 Overbegreb
2 Synonym – følelse
3 Overbegreb – the odd one
4 Synonym – personlige egenskaber
5 Overbegreb, detaljer
6 Synonym – handling
7 Overbegreb – detaljer – the odd one
8 Synonym – farve, størrelse
9 Overbegreb – eksempler
10 Synonym – navneord

Sprogforståelse
I dette sprogværksted udbygger eleverne deres kendskab til sproglige markører gennem arbejdet med mundtlige beskrivelser i 10 forskellige læringsspil med Emil på legepladsen som fælles spilscenarie.

Niveau Aktivitet
1 Bøjning
2 Personlige stedord
3 Placering, form og farve
4 Almen viden
5 Gåder
6 Rækkefølge og placering
7 Tid
8 Størrelsesforhold
9 Viden om verden
10 Gåder – homonymer

Læseværksted
Læseværkstedet indeholder i alt 8 læs-selv-historier. Her udbygger eleverne deres læsefærdighed ved at læse mange lydrette ord. Hvis der undervejs er ord, eleverne ikke kan læse, kan de få hjælp ved at klikke på ordet og få oplæsningsstøtte. Efter hvert kapitel skal eleven gennemføre et læse- eller stavespil med et bestemt fagligt fokus for at komme videre til næste kapitel.

 

Læs-selv-historie

 

Antal ord

Fagligt fokus i det tekstintegrerede

læse- og stavespil

Bogstav-Rap Alfabetisering
Her er vi 369 ord Tekstforståelse
Teater i det fri 961 ord Sætningsdannelse

Rim

En sulten rose 1150 ord Rim

stavelser

En skæg hule 1467 ord Sætningsdannelse

Stavelser

Ida og lille Elo 1518 ord Blødt d

Semantik

Ibs fly 1800 ord Forlyd-rimdel

Sammensatte ord

Katbilen 2159 ord Forlyd-rimdel

Sammensatte ord

Find farmor 2212 ord Tekstforståelse

Sætningsdannelse

stavelser

Forlyd-rimdel

Bogstav-kode Alfabetisering

I skriveværkstedet kan eleverne bagefter (lyd-)skrive deres egen udgave af historien. De kan vælge at skrive til ét billede, eller de kan vælge at lave en minibog, hvor de skriver til flere billeder.

Målet med læseværkstedet er, at eleverne skal knække den alfabetiske kode i læsning og stavning. Læseværkstedet med de tilhørende læse-, skrive-, stave- og forståelsesaktiviteter giver eleverne den nødvendige træning i at læse og skrive med udgangspunkt i en basal lydstrategi og i at læse en sammenhængende lydret tekst med sikker forståelse.

Læseværkstedet med de digitale læs-selv-historier kommer begynderlæseren i møde med korte, lydrette ord og mange gentagelser. Historierne indeholder dynamiske illustrationer og mulighed for lydlig oplæsningsstøtte, hvor eleverne kan hente hjælp ved at klikke på det pågældende ord. Grønne ord er lydrette, mens de røde ord er mere lydligt uforudsigelige. Der indgår 4 historierelaterede læse- og stavespil til hver læs-selv-historie i læseværkstedet. Efter hvert kapitel skal eleven således demonstrere sin viden i lydlig læsning eller stavning for at komme videre til næste kapitel. I forlængelse af hver læs-selv-tekst arbejdes der desuden med tekstforståelse og tekstformidling i det tilhørende quizmodul og det billedstøttede skriveværksted.

Litteraturværkstedet indeholder en række klassiske fortællinger i dialog med de tilhørende læs-selv-historier. Til hver fortælling arbejdes med tre overordrende aktiviteter: Lyt, Forstå og Fortæl.

Årsplanen er delt i de 3 typer af aktiviteter: læringsspil, læseværksted og litteraturværksted. Det anbefales, at eleverne arbejder på egen hånd med de digitale læringsspil. Ved at gennemføre læringsspillene i en kolonne ad gangen, får eleverne adgang til en bred variation af skriftsproglige aktiviteter på stadigt mere avancerede niveauer, og på den måde bidrager læringsspillene til at udvikle elevernes samlede sproglige bevidsthed. Når alle læringsspil i en kolonne er gennemført mindst én gang, åbnes døren til hhv. læseværkstedet og litteraturværkstedet nederst i skærmbilledet.

Læseværkstedet indeholder 8 selvstændige læs-selv-historier, der relaterer sig til læseteksterne i Læsebogen 1 med hensyn til emne og ordvalg. På den måde vil eleverne opleve en naturlig sammenhæng i undervisningen, hvis de arbejder med begge materialer. Der er indbygget en faglig progression, så tekstmængde og sværhedsgrad øges for hver historie. Læseværkstedet indeholder til hver læs-selv-historie 5 overordnede aktiviteter:

  • tekstlæsning
  • ordlæsning (historieintegreret læsespil)
  • ordstavning (historieintegreret stavespil)
  • læseforståelse (quiz)
  • skriftlig formidling (skriveværksted)

Litteraturværksted
I litteraturværkstedet indgår 8 klassiske fortællinger med tilhørende forståelses- og skriveaktiviteter:

 

Klassisk fortælling

Fortællingen er i dialog med følgende læs-selv-historie:

 

Den lille røde høne Her er vi
Ulven og de tre små grise Teater i det fri
Hans og bønnestagen En sulten rose
Alibaba og de 40 røvere En skæg hule
Hvordan elefanten fik sin lange snabel Ida og lille Elo
Haren og skildpadden Ibs fly
Skrædder Ras Kat-bilen
Den standhaftige tinsoldat Find farmor

Litteraturværkstedet består af tre hovedelementer: en klassisk fortælling, en quiz og et skriveværksted. Først lytter eleverne til fortællingen.

I quizzen retter eleverne fokus på fortællingens handlingsforløb og genretræk samt på særlige ord og vendinger i de enkelte fortællinger.

I skriveværkstedet (lyd-)skriver eleverne deres egen udgave af historien. De kan vælge at skrive til ét billede, eller de kan vælge at lave en minibog, hvor de skriver til flere billeder.

Målet med litteraturværkstedet er, at eleverne opbygger kendskab til og forståelse for genretræk og bliver bevidste om fiktionsteksters særlige opbygning. Der arbejdes med en bevidstgørelse af, at forskellige tekster er i dialog med hinanden.

Litteraturværkstedet indeholder en række klassiske fortællinger, der opbygger elevernes kendskab til fortællestrukturen i en klassisk fortælling og giver mulighed for at arbejde direkte med litterære referencer og parallelitet mellem tekster, fordi fortællingerne knytter sig til de tilhørende læs-selv-historier. Klassen lytter til fortællingen i fællesskab og taler om handlingsforløb, illustrationer, persongalleri, morale og historiernes indbyrdes relation. Efter klassens fælles samtale arbejder eleverne selvstændigt med deres forståelse af fortællingen. Eleverne kan lytte til den indtalte historie flere gange, og derefter besvarer eleverne spørgsmål til fortællingen og arbejder med deres selvstændige formidling, hvor de med billedstøtte gengiver historiens handling ved hjælp af lydstavning.

Modul 1:

Fx uge 34-37, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 1, hele perioden) og spor 2 (Alfabet-rap, 1 uge).

Læringsspil, niveau 1

Fx uge

34-37

Læringsspil, niveau 1 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 1 (Find forlyd)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at finde forlyden i et ord og vælge det tilhørende bogstav.

Stavning af lydrette ord niveau 1 (2 bogstaver)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette enstavelsesord som ko med Konsonant-Vokal-strukturen KV.

Læsning af lydrette ord niveau 1 (3 bogstaver)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette enstavelsesord som kat med Konsonant-Vokal-strukturen KVK.

Sætningslæsning niveau 1 (Bydeform)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse korte lydrette sætninger i bydeform og med positionsmarkør som Se en myg på en so med sætningsstrukturen ”Se /navneord/ på /navneord/”.

Ordkendskab niveau 1 (Overbegreb)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at udvælge et ord inden for et bestemt overbegreb.

Sprogforståelse niveau 1 (Bøjning)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om flere elementer i ental og flertal.

Læseværksted: Teater i det fri

Fx uge

44-45

I Teater i det fri går Ida rundt og keder sig. Hun plager sin mor om at komme med på Isby Teater, men da det ikke kan lade sig gøre, beslutter hun sig for at lave sit eget teater i haven. Sammen med Emil, Hugo og Nini opfører hun De tre små grise.

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 961 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Teater i det fri indeholder 8 øvelsesspil med fokus på sætningsdannelse og rim:

Her er vi Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Ida vil se teater Læs Rim
2. Ida vil spille teater Læs Sætningsdannelse
3. Hugo vil spille musik Skriv Sætningsdannelse
4. Nini vil spille teater Skriv Rim
5. Tryne og kulisse Læs Sætningsdannelse
6. Hugo skal puste Læs Rim
7. De tre små grise Skriv Sætningsdannelse
8. Et hus af sten Skriv Rim

 

Suppler gerne elevernes egen læsning af Teater i det fri med en mundtlig fællesaktivitet omkring handlingsforløb. Hvad skete først? Hvad skete så? Hvad skete til sidst?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne lave deres egen gengivelse af handlingen. De kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Modul 2:

Fx uge 38-41, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 2, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: Her er vi, 2 uger, litteraturværksted: Den lille røde høne, 1 uge).

Læringsspil, niveau 2

Fx uge

38-41

Læringsspil, niveau 2 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 2 (Indsæt forlyd)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte det manglende forbogstav, så der dannes et rigtigt ord.

Stavning af lydrette ord niveau 2 (3 bogstaver)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette enstavelsesord som kat med Konsonant-Vokal-strukturen KVK.

Læsning af lydrette ord niveau 2 (4 bogstaver)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette enstavelsesord som smil med Konsonant-Vokal-strukturen KKVK.

Sætningslæsning niveau 2 (Bydeform, position + tillægsord)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse korte lydrette sætninger i bydeform med positionsmarkør og tillægsord som Se en ål på en tyk ko med sætningsstrukturen ”Se /navneord/ på /tillægsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 2 (synonym – følelse)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at udvælge et synonym for en bestemt følelse (tillægsord).

Sprogforståelse niveau 2 (Personlige stedord)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om flere elementer og antal, der beskrives ved hjælp af personlige stedord.

Læseværksted, Her er vi

Fx uge

41

Her er vi præsenterer eleverne for læs-selv-historiernes hovedpersoner, Ida og Emil, deres forældre, Jan og Lone, og de to kæledyr, aben Hugo og kakaduen Nini. De enkelte personer introduceres i hvert deres kapitel og indgår i det tilhørende læsespil efter hvert kapitel.

Historien indeholder 6 kapitler med i alt 369 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Her er vi indeholder 6 øvelsesspil med fokus på tekstforståelse:

Her er vi Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Ida Læs Tekstforståelse
2. Emil Læs Tekstforståelse
3. Lone Læs Tekstforståelse
4. Jan Læs Tekstforståelse
5. Hugo Læs Tekstforståelse
6. Nini Læs Tekstforståelse

 

Suppler gerne elevernes egen læsning af Her er vi med en mundtlig fællesaktivitet omkring ydre personkarakteristisk. Hvordan ser personerne ud?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne lave deres egen beskrivelse af personerne. De kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør en samlet beskrivelse af de gennemgående personer i læs-selv-universet.

Litteraturværksted, Den lille røde høne

Fx uge

39-40

Den lille røde høne er i dialog med læs-selv-historien Her er vi på, fordi personerne fra Isby indgår som forklædte dyr i fortællingen, som hvis Den lille røde høne blev opført på Isby teater.

Læs eller afspil Den lille røde høne flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder.
Lav referatøvelse som en mundtlig aktivitet omkring de basale elementer i en genfortælling (handlingsbroen): Det startede med…, Derefter….., Det sluttede med…
Diskuter tekstens morale – kunne der være en særlig pointe ved, at det er moderen i familien, der spiller den lille røde høne?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet med Den lille røde høne anbefales, at klassen læser andre fortællinger med gentagelser, fx:

Pandekagen af Asbjørnsen og Moe.

Den grådige kat af Irene Hedlund

Teksterne kan danne udgangspunkt for en samtale om gentagelser som virkemiddel i klassiske fortællinger.

Modul 3:

Fx uge 43-46, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 3, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: Teater i det fri, 2 uger, litteraturværksted: Ulven og de tre små grise, 1 uge).

Læringsspil, niveau 3

Fx uge

43-46

Læringsspil, niveau 3 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 3 (Positionsanalyse: først – sidst)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at afgøre, om en bestemt lyd er først eller sidst i ordet.

Stavning af lydrette ord niveau 3 (4 bogstaver)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette enstavelsesord som smil med Konsonant-Vokal-strukturen KKVK.

Læsning af lydrette ord niveau 3 (4 bogstaver, blødt d)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette enstavelsesord som blod med Konsonant-Vokal-strukturen KKVd.

Sætningslæsning niveau 3 (Spørgende + position)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse korte lydrette spørgsmål med position som Kan du se en gris i en bil? med sætningsstrukturen ”Kan du se /navneord/ /forholdsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 3 (Overbegreb – the odd one)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at identificere det ord, der ikke hører hjemme inden for et bestemt overbegreb.

Sprogforståelse niveau 3 (Placering, form, farve)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om flere elementer, hvis indbyrdes placering beskrives ved hjælp af forholdsord, form og farve.

Læseværksted: Teater i det fri

Fx uge

44-45

Her er vi præsenterer eleverne for læs-selv-historiernes hovedpersoner, Ida og Emil, deres forældre, Jan og Lone, og de to kæledyr, aben Hugo og kakaduen Nini. De enkelte personer introduceres i hvert deres kapitel og indgår i det tilhørende læsespil efter hvert kapitel.

Historien indeholder 6 kapitler med i alt 369 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Her er vi indeholder 6 øvelsesspil med fokus på tekstforståelse:

Her er vi Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Ida Læs Tekstforståelse
2. Emil Læs Tekstforståelse
3. Lone Læs Tekstforståelse
4. Jan Læs Tekstforståelse
5. Hugo Læs Tekstforståelse
6. Nini Læs Tekstforståelse

Suppler gerne elevernes egen læsning af Her er vi med en mundtlig fællesaktivitet omkring ydre personkarakteristisk. Hvordan ser personerne ud?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne lave deres egen beskrivelse af personerne. De kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør en samlet beskrivelse af de gennemgående personer i læs-selv-universet.

Litteraturværksted: Ulven og de tre små grise

Fx uge

46

Ulven og de tre små grise er i dialog med læs-selv-historien Teater i det fri, fordi personerne i læs-selv-historien opfører Ulven og de tre små grise som teaterforestilling i deres hjemmebyggede teater.

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen opfører Ulven og de tre små grise som rollespil og diskuterer, om deres version skal læne sig op ad den klassiske fortælling eller versionen fra Idas have, hvor alle grise overlever.

Læs evt. også andre udgaver af samme fortælling, fx:

De tre dumme svin og den store, tykke pulv.

Sammen kan disse aktiviteter danne udgangspunkt for en samtale om forskelle og ligheder mellem forskellige fremstillinger af samme grundfortælling.

Modul 4:

Fx uge 47-50, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 4, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: En sulten rose, 2 uger, litteraturværksted: Hans og bønnestagen, 1 uge).

Læringsspil, niveau 4

Fx uge

47-50

Læringsspil, niveau 4 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 4 (Indsæt slutlyd)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte det manglende slutbogstav, så der dannes et rigtigt ord.

Stavning af lydrette ord niveau 4 (4 bogstaver, blødt d)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette enstavelsesord som blod med Konsonant-Vokal-strukturen KKVd.

Læsning af lydrette ord niveau 4 (4 bogstaver, vokalisk r)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette enstavelsesord som skur med Konsonant-Vokal-strukturen KKVr.

Sætningslæsning niveau 4 (Spørgende, position + tillægsord)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse korte lydrette spørgsmål med positionsmarkør og tillægsord som Kan du se en sur tyr på en gul stol? med sætningsstrukturen ”Kan du se /tillægsord/ /navneord/ /forholdsord/ /tillægsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 4 (Synonym – personlige egenskaber)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at udvælge et synonym for en bestemt måde at være på (tillægsord).

Sprogforståelse niveau 4 (Almen viden)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer og danne de nødvendige følgeslutninger inden for et almen kendt emneområde.

Læseværksted: En sulten rose

Fx uge

48-49

I En sulten rose lader Ida og Emil sig indfange af et computerspil med Nana, der kæmper mod en stor og altødelæggende plante. Sammen går de i gang med at finde en kur mod den sultne rose, men de får brug for Nanas far, hvis de skal klare udfordringen.

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 1150 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

En sulten rose indeholder 8 øvelsesspil med fokus på rim og stavelser:

Her er vi Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Idas nye spil Læs Stavelse
2. Rosen må væk Læs Rim
3. En kur mod rosen Skriv Rim
4. En ål og en bi Skriv Stavelser
5. Blis kan trylle Læs Rim
6. De 7 myg Skriv Rim
7. El bål af gult træ Læs Stavelser
8. Nanna er slut Skriv Stavelser

Suppler gerne elevernes egen læsning af En sulten rose med en mundtlig fællesaktivitet omkring overgang mellem fantasi og virkelighed. Hvad skete på Idas værelse? Hvad skete i fantasien? Hvordan blev denne overgang mellem fantasi og virkelighed markeret i historien? (den orange fantasispiral)

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne arbejde videre med de to handlingsforløb henholdsvis på Idas værelse og i fantasien og lave deres egen gengivelse af handlingen. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør handlingen med begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Hans og bønnestagen

Fx uge

50

Hans og bønnestagen er i dialog med læs-selv-historien En sulten rose, fordi der i begge tekster indgår en kæmpe plante, og fordi handlingen i begge tekster udspiller sig i to forskellige verdener.

Læs eller afspil Hans og bønnestagen flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder. Eventyret optræder i en ikke-moderniseret udgave, og der vil derfor optræde ord, eleverne ikke har mødt tidligere. Gå på opdagelse efter de særlige ord i teksten (fx stage, sindigt, ranke, huldsaligt, kobberkeddel), og tal om deres betydning.
Sammenlign forskelle og ligheder mellem brugen af kæmpeplanter i En sulten rose og Hans og bønnestagen, og tal om, hvad der sker med planterne i slutningen af de to tekster.

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen læser andre fortællinger, hvor personer bevæger sig ind i en magisk verden: Læs eller se fx:

Fyrtøjet af H. C. Andersen.

Palle alene i verden af Jens Sigsgaard

Historiern kan danne udgangspunkt for en samtale om forskelle og ligheder mellem hovedpersonernes måde at forsvinde ind i anden verden på (magi, indlevelse, drøm).

Modul 5:

Fx uge 1-4, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 5, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: En sulten rose, 2 uger, litteraturværksted: Alibaba og de 40 røvere, 1 uge).

Læringsspil, niveau 5

Fx uge

1-4

Læringsspil, niveau 5 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 5 (Positionsanalyse: først – midt – sidst)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at afgøre, om en bestemt lyd er først, sidst eller inde i ordet.

Stavning af lydrette ord niveau 5 (4 bogstaver, vokalisk r)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette enstavelsesord som skur med Konsonant-Vokal-strukturen KKVr.

Læsning af lydrette ord niveau 5 (2 stavelser)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette tostavelsesord som tomat med Konsonant-Vokal-strukturen KVKVK.

Sætningslæsning niveau 5 (2 sætninger)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 2 korte lydrette sætninger som Min fasan må stå på en stol. Min kanin må få salat. med sætningsstrukturen ”Min /navneord/ må /udsagnsord/ /udsagnsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 5 (Overbegreb, detaljer)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at udvælge et ord inden for et bestemt overbegreb ud fra en kombination af detaljer.

Sprogforståelse niveau 5 (Gåder)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer i en gåde og danne de nødvendige følgeslutninger.

Læseværksted: En skæg hule

Fx uge

2-3

I En skæg hule går Ida og Emil i biografen og ser en ny film om Adam og hans far. Adams far får ved et tilfælde adgang til en masse flotte æg og glas. Men kan man bare beholde, hvad man finder, eller tilhører de fine ting nogle andre?

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 1467 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

En skæg hule indeholder 8 øvelsesspil med fokus på stavelser og sætningsdannelse:

En skæg hule Øvelsesspil Fagligt fokus
1. En ny film om Adam Læs Stavelser
2. Adams far ved søen Skriv Stavelser
3. Adams hus Læs Sætningsdannelse
4. Adam i hulen Skriv Sætningsdannelse
5. Aften hos Adam Læs Stavelser
6. Manden i hulen Læs Sætningsdannelse
7. Nat ved hulen skriv Sætningsdannelse
8. Filmen er slut Skriv Stavelser

Suppler gerne elevernes egen læsning af En skæg hule med en mundtlig fællesaktivitet omkring forskelle og ligheder mellem personer. Sammenlign Adam og Adams far. Hvad er ens, og hvad er forskelligt? Arbejd med synsvinkel, og diskuter hvordan fundet af hulen med glas og fine æg opleves af henholdsvis Adam og Adams far?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne evt. arbejde videre med synsvinkel ved bevidst at gengive handlingen set gennem én af personernes øjne. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør handlingen med begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Alibaba og de 40 røvere

Fx uge

4

Alibaba og de 40 røvere er i dialog med læs-selv-historien En skæg hule, fordi der i begge tekster indgår en magisk hule, der åbnes ved hjælp af en trylleformular.

Læs eller afspil Alibaba og de 40 røvere flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder. Eventyret optræder i en ikke-moderniseret udgave, og der vil derfor optræde ord, eleverne ikke har mødt tidligere. Gå på opdagelse efter de særlige ord i teksten (fx nærig, hastværk, gruopvækkende, mulddyr, oliekrukker, forræderi), og tal om deres betydning.

Sammenlign forskelle og ligheder mellem En skæg hule og Alibaba og de 40 røvere. Hvad sker der med kostbarhederne? Hvem er helten i de to fortællinger?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen læser andre fortællinger med mellemøstligt præg, fx:

Aladdin fra 1001 nats eventyr

Hodja fra Pjort af Ole Lund Kirkegaard

Teksterne kan danne udgangspunkt for en samtale om forskelle og ligheder mellem forskellige fortælletraditioner både med hensyn til persongalleri, vigtige genstande og morale.

Modul 6:

Fx uge 5-9, 30 lektioner, 4 uger
Modul 6: Fx uge 5-9, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 6, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: Ida og lille Elo, 2 uger, litteraturværksted: Hvordan elefanten fik sin lange snabel, 1 uge).

Læringsspil, niveau 6

Fx uge

5-9

Læringsspil, niveau 6 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 6 (Find første bogstavlyd)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte det manglende bogstav inde i ordet, så der dannes et rigtigt ord.

Stavning af lydrette ord niveau 6 (2 stavelser)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette tostavelsesord som tomat med Konsonant-Vokal-strukturen KVKVK.

Læsning af lydrette ord niveau 6 (2 stavelser, svagtryks-e)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette tostavelsesord som hale med Konsonant-Vokal-strukturen KVKe.

Sætningslæsning niveau 5 (2 sætninger + tillægsord)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 2 korte lydrette sætninger med tillægsord som Min ko har en gul kyse. Min løve har en stor måne i sit øre. med sætningsstrukturen ”Min /tillægsord/ /navneord/ har /tillægsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 6 (Synonym – handling)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at finde det rigtige synonym for en bestemt handling (udsagnsord).

Sprogforståelse niveau 6 (Rækkefølge, placering)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om placering af elementer i en bestemt rækkefølge.

Læseværksted: Ida og lille Elo

Fx uge

5-6

I Ida og lille Elo opdager Ida pludselig en elefant i haven. Jan og Lone vil ikke lade Ida beholde elefanten, men hvad gør man med en elefant, som ingen tilsyneladende vil have?

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 1518 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Ida og lille Elo indeholder 8 øvelsesspil med fokus på blødt d og semantik:

Ida og lille Elo Øvelsesspil Fagligt fokus
1. En lyd ved hulen Skriv Semantik – the odd one
2. En elefant Læs Semantik – the odd one
3. Hvor er din mor? Læs Blødt d
4. Elo fra cirkus Blå Skriv Blødt d
5. Elo skal optræde Skriv Semantik – the odd one
6. Elo må øve igen Læs Semantik – the odd one
7. Hvor skal Elo bo? Læs Blødt d
8. Hurra for Elo Skriv Blødt d

Suppler gerne elevernes egen læsning af Ida og lille Elo med en mundtlig fællesaktivitet omkring fakta og fiktion. Hvad er realistisk i historien om Ida og lille Elo, og hvad kan kun foregå i fiktion?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne evt. arbejde videre med forskellen mellem fiktion og fakta. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét eller billeder, hvor de gør rede for de fakta, de får oplyst om elefanten, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør handlingen i fortællingen med begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Hvordan elefanten fik sin lange snabel

Fx uge

9

Hvordan elefanten fik sin lange snabel er i dialog med læs-selv-historien Ida og Lille Elo, fordi der i begge tekster indgår en række faktuelle og fiktive beskrivelser om elefanter.

Læs eller afspil Hvordan elefanten fik sin lange snabel flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder. Fablen er sprogligt krævende, og der vil optræde ord og formuleringer, som eleverne ikke har mødt tidligere, men som er sjove at udtale. Gå på opdagelse efter de særlige vendinger i teksten (fx Den var den fuld af umættelig nysgerrighed, Kom her hen og få smæk, den store, grågrønne grumsede Limpopo flod, hvor febertræerne gror tæt., en dobbeltfarvet klippe-kvælerslange). Sammenhold Ida og lille Elo med Hvordan elefanten fik sin lange snabel. Hvilke fakta får man ved at læse de to historier? Hvilke af elefantens egenskaber udnyttes i de to fiktive tekster om elefanten?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til fablens handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen læser faktabøger om elefanter, fx:

Kapitlet om elefanter i Dyrenes kæmper af Bent Jørgensen.

Teksterne kan danne udgangspunkt for en samtale om forskelle og ligheder mellem læseformål, når man læser fakta og fiktion.

Modul 7:

Fx uge 10-13, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 7, hele perioden) og spor 2 (Læseværksted: Ibs fly, 2 uger, Litteraturværksted: Haren og skildpadden, 1 uge).

Læringsspil, niveau 7

Fx uge

10-13

Læringsspil, niveau 7 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 7 (Positionsanalyse: først + midt + sidst)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte de rigtige lyde på alle positioner i et 3-bogstavsord (først, inde i og sidst).

Stavning af lydrette ord niveau 7 (2 stavelser, svagtryks-e)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette tostavelsesord som hale med Konsonant-Vokal-strukturen KVKe.

Læsning af lydrette ord niveau 7 (2 stavelser, blødt d + svagtryks-e)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette tostavelsesord som møde med Konsonant-Vokal-strukturen KVde.

Sætningslæsning niveau 7 (3 sætninger)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 3 korte lydrette sætninger som Min tyr er lille. Min tyr kan male. Min tyr har en rød pude. med sætningsstrukturen ”Min /navneord/ har /tillægsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 7 (Overbegreb, detalje, the odd one)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at finde det ord, der ikke hører hjemme inden for et bestemt scenarie.

Sprogforståelse niveau 1 (Tid)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om placering inden for en bestemt tidsangivelse.

Læseværksted: Ibs fly

Fx uge

11-12

I Ibs fly skal Ib til konkurrence med et pedalfly, han selv skal bygge.
Ib er god til at bygge, men han er ikke så god til at holde orden, så Ida må hjælpe ham med at finde sine ting. Da Ib slår sin fod, må en anden overtage flyet, men kan Ida eller Emil hente sejren hjem?

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 1800 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Ibs fly indeholder 8 øvelsesspil med fokus på forlyd-rimdel og sammensatte ord:

Ibs fly Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Ib kan bygge Læs Sammensatte ord
2. Ibs have Skriv Sammensatte ord
3. De bygger og maler Læs Forlyd-rimdel
4. Emil vil lave mål Læs Sammensatte ord
5. Ibs fod Skriv Forlyd-rimdel
6. Emil vil flyve Skriv Sammensatte ord
7. Ida flyver om kap Læs Forlyd-rimdel
8. Det store fly Skriv Forlyd-rimdel

Suppler gerne elevernes egen læsning af Ibs fly med en mundtlig fællesaktivitet omkring rollefordelingen mellem Ib, Ida og Emil.

Find 5 tillægsord, der beskriver den enkelte person i historien.

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne gå i dybden med personernes karaktertræk eller arbejde videre med at beskrive forløbet ud fra en særlig synsvinkel. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét eller billeder, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Haren og skildpadden

Fx uge

13

Haren og skildpadden er i dialog med læs-selv-historien Ibs fly, fordi begge historier handler om den undertippedes sejr.

Læs eller afspil Haren og skildpadden flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder. Haren og skildpadden kan som en klassisk fabel danne udgangspunkt for arbejdet med fabeltræk. For yderligere inspiration – se her.

Sammenhold Ibs fly med Haren og skildpadden. Hvem forventes at vinde, og hvorfor ender sejren med at gå til en anden? Hvad er moralen i disse historier?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen læser flere historier med dyr, der opfører sig som mennesker, fx:

Axel elsker biler af Marianne Iben Hansen.

Teksterne kan danne udgangspunkt for en samtale om, hvad moralen er i de forskellige historier, og hvordan historierne udnytter og forstørrer de forskellige dyrs naturlige egenskaber.

Modul 8:

Fx uge 14-17, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 8, hele perioden) og spor 2 (læseværksted: Kat-bilen, 2 uger, litteraturværksted: Skrædder Ras, 1 uge).

Læringsspil, niveau 8

Fx uge

14-17

Læringsspil, niveau 8 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 8 (Indsæt rimdel)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte den manglende rimdel, så der dannes et rigtigt ord.

Stavning af lydrette ord niveau 8 (2 stavelser, blødt d + svagtryks-e)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette tostavelsesord som møde med Konsonant-Vokal-strukturen KVde.

Læsning af lydrette ord niveau 8 (2 stavelser, konsonantforbindelser)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette tostavelsesord som taske med Konsonant-Vokal-strukturen KVKKe.

Sætningslæsning niveau 8 (3 sætninger, forholdsord)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 3 korte lydrette sætninger som Min frø kan bade i en stor skål. Min frø har gule sole på sit bælte. Min frø har rød hætte på. med sætningsstrukturen ”Min /navneord/ har /tillægsord/ /navneord/ /forholdsord//navneord/”.

Ordkendskab niveau 8 (Synonym – farve, størrelse)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at finde det rigtige synonym for en bestemt farve eller størrelse (tillægsord).

Sprogforståelse niveau 8 (Størrelsesforhold)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer om størrelsesforhold på personerne og deres tøj.

Læseværksted: Kat-bilen

Fx uge

15-16

I Kat-bilen falder Emil ned og slår hovedet. I næste øjeblik vågner han op i Katmands hule. Katmands bil er gået i stykker og sendes til reparation, men på værkstedet forsvinder der stadig flere dele fra Katbilen. Emil og Katmand må sætte en stopper for de lumske røvere.

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 2159 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Kat-bilen indeholder 8 øvelsesspil med fokus på forlyd-rimdel og sammensatte ord:

Kat-bilen Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Kat-mand Læs Forlyd-rimdel
2. Emil og Kat-mand Læs Sammensatte ord
3. Kat-bilen flyver Skriv Forlyd-rimdel
4. To Kat-biler Skriv Sammensatte ord
5. Et sø-teater Læs Sammensatte ord
6. Hvor er røverne? Læs Forlyd-rimdel
7. Røvernes sø-teater Skriv Sammensatte ord
8. Røveri på Isby Teater Skriv Forlyd-rimdel

Suppler gerne elevernes egen læsning af Kat-bilen med en mundtlig fællesaktivitet omkring overgang mellem fantasi og virkelighed. Hvad skete i Emils have, og hvad skete i fantasien? Hvad udløste denne forandring, og hvordan blev overgangen mellem virkelighed og fantasi markeret i teksten? Hvilke andre historier i materialet har en tydelig overgang mellem fantasi og virkelighed?

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne arbejde videre med de to handlingsforløb henholdsvis i Emils have og i Emils fantasi og lave deres egen gengivelse af handlingen. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør handlingen med begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Skrædder Ras

Fx uge

17

Skrædder Ras er i dialog med læs-selv-historien Kat-bilen, fordi der i begge historier indgår hovedpersoner, der bliver snydt, og ting, der forsvinder.

Læs eller afspil Skrædder Ras flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder. Skrædder Ras vil sikkert være ukendt for de fleste elever, og derfor kan klassen med fordel arbejde med repetition af klassiske eventyrtræk, herunder gentagelse som stilistisk virkemiddel.
Sammenhold Kat-bilen med Skrædder Ras. Hvem snyder hvem i de to historier? Hvordan reagerer personerne i de to historier på det bedrag, de er udsat for? Hvilken betydning får det for de to historiers slutning?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen læser flere historier uden lykkelig slutning, fx:

Konen med æggene af H. C. Andersen

Mogens og Mahdi – Flaskepant af Kim Fupz Aakeson og Rasmus Bregnhøi

Teksterne kan danne udgangspunkt for en samtale om, elementerne i en klassisk fortælling med ro i starten –uro i midten –ro til sidst. Diskuter hvilken betydning det har for læseoplevelsen, når denne opbygning brydes, og man ikke får en lykkelig slutning.

Modul 9:

Fx uge 19-21, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 9, hele perioden) og spor 2 (Læseværksted: Find farmor, 2 uger, litteraturværksted: Den standhaftige tinsoldat, 1 uge).

Læringsspil, niveau 9

Fx uge

18-21

Læringsspil, niveau 9 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 9 (Positionsanalyse: alle lyde)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte de rigtige lyde på alle positioner i et ord på mere end 3 lyde.

Stavning af lydrette ord niveau 9 (2 stavelser, konsonantforbindelser)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette tostavelsesord som taske med Konsonant-Vokal-strukturen KVKKe.

Læsning af lydrette ord niveau 9 (2 stavelser konsonantklynge forlyd)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette tostavelsesord som bluse med Konsonant-Vokal-strukturen KKVKe.

Sætningslæsning niveau 9 (4 sætninger)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 4 korte lydrette sætninger som Min gris har en rød kjole på. Min gris kan køre bil. Min gris har en stor hat. Min gris kan lide is. med sætningsstrukturen ”Min /navneord/ har /tillægsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 9 (Overbegreb – eksempler)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at udvælge et ord inden for et bestemt overbegreb ud fra en kombination af forskellige eksempler.

Sprogforståelse niveau 9 (Viden om verden)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer med deres egen viden om verden og danne de nødvendige følgeslutninger.

Læseværksted: Find farmor

Fx uge

19-20

I Find farmor bliver Emil og Ida vækket af farfar, som vil have dem med på jagt efter farmor. Ida og Emil er med på legen, og sammen gennemsøger de universer fra de tidligere læs-selv-historier, hvor de udspørger historiefigurerne og finder frem til farmors skjulested. Dagen får en festlig afslutning med cirkus i haven. – Men hvem er den skæggede dame?

Historien indeholder 8 kapitler med i alt 2212 ord.

Efter hvert kapitel indgår et tekstintegreret øvelsesspil.

Find farmor indeholder 8 øvelsesspil med fokus på repetition af arbejdet med tekstforståelse, sætningsdannelse, stavelser og forlyd-rimdel.

Find farmor Øvelsesspil Fagligt fokus
1. Hos farmor og farfar Skriv Sætningsdannelse
2. Pizza med banan Læs Stavelser??
3. Søen i hulen Læs Forlyd-rimdel
4. Store sten i søen Skriv Forlyd- rimdel
5. Farmor i hulen Skriv Sætningsdannelse
6. Skal vi lave cirkus? Læs Tekstforståelse
7. Alle må øve Læs Tekstforståelse
8. Cirkus i haven Skriv stavelser

Brug denne viden i elevernes selvstændige arbejde i skriveværkstedet.   Her kan eleverne arbejde videre med at lave en detaljeret gengivelse af handlingen. Eleverne kan vælge at (lyd)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør handlingen med begyndelse, midte og slutning.

Litteraturværksted: Den standhaftige tinsoldat

Fx uge

21

Den standhaftige tinsoldat er i dialog med læs-selv-historien Find farmor, fordi der i begge historier indgår ting, der bliver levende.

Læs eller afspil Den standhaftige tinsoldat flere gange, og arbejd med eventyret med udgangspunkt i dialogisk læsning, så eleverne får stadig større (sprogligt) ejerskab til teksten gennem de forskellige oplæsningsrunder.

Eventyret optræder i en ikke-moderniseret udgave, og der vil derfor optræde ord, eleverne ikke har mødt tidligere. Gå på opdagelse efter de særlige ord i teksten (fx standhaftig, tinsoldat, snustobaksdåse, paillet, kakkelovn), og tal om deres betydning. Sammenlign forskelle og ligheder mellem Find farmor og Den standhaftige tinsoldat. Hvilken type af figurer vækkes til live? Hvordan vækkes figurerne til live i de to historier? Kender I andre historier om ting, der vækkes til live?

Den tilhørende quiz tager udgangspunkt i elevernes sprog- og lytteforståelse og udfordrer elevernes kendskab til eventyrets handlingsforløb, persongalleri, eventyrelementer, ordbetydning og citater.

I skriveværkstedet kan eleverne gengive deres egen version af eventyret. De kan vælge at (lyd-)skrive til ét billede, eller de kan lave en minibog med flere billeder, der tilsammen udgør historiens handling med begyndelse, midte og slutning.

Som en supplerende del af forløbet anbefales, at klassen ser dukkefilmen Den standhaftige tinsoldat, som findes på Filmcentralen.

Dukkefilmen kan danne udgangspunkt for en samtale om de forskellige udgaver af eventyret med henblik på ligheder og forskelle. Hvilken betydning har de to medier for historien?

Ønsker man at arbejde mere i dybden med dukkefilmen, kan et undervisningsmateriale hentes.

Modul 10:

Fx uge 22-25, 30 lektioner, 4 uger
Arbejdet med sprogværksteder og tekstforløb kører som to sideløbende spor: spor 1 (læringsspil niveau 10, hele perioden) og spor 2 (Alfabet-kode, 1 uge).

Læringsspil, niveau 10

Fx uge

22-25

Læringsspil, niveau 10 indeholder 6 aktiviteter med udgangspunkt i hver person fra Isby-universet. De digitale læringsspil arbejder med følgende fagelementer:

Lydanalyse/-syntese niveau 10 (Indsæt konsonantklynge i forlyd)
Eleverne udvikler deres bogstav-/lydkendskab ved at indsætte den manglende konsonantklynge i forlyd, så der dannes et rigtigt ord.

Stavning af lydrette ord niv. 10 (2 stavelser, konsonantklynge forlyd)
Eleverne udvikler deres lydstavning ved at stave lydrette tostavelsesord som bluse med Konsonant-Vokal-strukturen KKVKe.

Læsning af lydrette ord niveau 10 (flerstavelsesord)
Eleverne udvikler deres lydering ved at læse lydrette flerstavelsesord med og uden konsonantklynger som plakat, finale og mikrofon med varieret Konsonant-Vokal-struktur.

Sætningslæsning niveau 10 (4 sætninger, forholdsord)
Eleverne udvikler deres læsefærdighed ved at læse 4 korte lydrette sætninger som Min krokodille har lys på sin kimono. Min krokodille har en stor medalje. Min krokodille har en taske på sin hale. Min krokodille har får på sin hue. med sætningsstrukturen ”Min /navneord/ har /navneord/ /forholdsord/ /navneord/”.

Ordkendskab niveau 10 (Synonym – navneord)
Eleverne udvikler deres ordkendskab ved at finde det rigtige synonym for et bestemt ting (navneord).

Sprogforståelse niveau 10 (Gåder – homonymer)
Eleverne udvikler deres sprogforståelse ved at kombinere informationer i en gåde og danne de nødvendige følgeslutninger for at finde et ord med samme udtale, men med en anden betydning (homonym).

Alfabet-kode

Fx uge

37

Ida og Emil knækker kode afsluttet med en Alfabet-kode.
Hvert tal dækker over bogstavet med netop denne plads i alfabetet.
Hver af de 10 kodesætninger refererer tilbage til læseværkstederne i de ti søjler.

Lad eleverne gennemskue de 10 kodesætninger, og lad dem huske tilbage på de forskellige historier. På den måde fungerer kodesætningerne som en slags tidsrejse gennem hele årets aktiviteter.

Lad eleverne sammenligne Alfabet-kode med Alfabet-Rap.
Sammenligningen kan danne udgangspunkt for en samtale om forskelle og ligheder mellem aktiviteternes fokus på forskellige aspekter af læseindlæringen. Begge aktiviteter arbejder med alfabetisk rækkefølge, men hvor Alfabet-Rap fokuserer på bogstavernes lyd og lytteaktiviteter, så fokuserer Alfabet-kode på læsning og stavning.

Som en supplerende del af det afsluttende forløb med Alfabet-kode anbefales, at eleverne laver deres egne breve i kodeskrift.