Den første læsning, årsplan 2. klasse

Den første læsning 2 – Læsebogen har fokus på læsetræning med tilhørende læse-, skrive- og staveopgaver i Arbejdsbogen. Materialet består af otte afsluttede historier á otte kapitler med tilhørende opgaver i Arbejdsbogen. Historierne er af stigende sværhedsgrad. Hvis klassen læser et kapitel om dagen, vil arbejdet med Læsebogen strække sig over ca. 16 uger. Det er vigtigt, at eleverne læser højt hver dag, og at de selv læser hele teksten.

Igennem Læsebogen er der en indre progression inden for kompetenceområdet læsning, bl.a. i forhold til antal ord i de enkelte kapitler og historier. Desuden udvides elevernes ordbank. Teksterne er skrevet i datid, og elevernes evne til at udnytte en avanceret lydstrategi i ord med betingede udtaler udvikles. De sproglige temaer, som eleverne stifter bekendtskab med, er anført ved de enkelte historier, når de introduceres. De repeteres løbende gennem både klasseaktiviteter og opgaver i Arbejdsbogen. Udtalen af de forskellige vokaler efterfulgt af dobbeltkonsonant er et gennemgående sprogligt tema i materialet til 2. klasse.

Historierne i Læsebogen indeholder my(s)tiske elementer, som kan være et fint afsæt i forhold til et videre skøn- og faglitterært arbejde.

Formålet med Læsebogen og de dertil hørende sproglige øvelser samt skrive- og staveøvelser er, at eleverne træner deres læsefærdighed og får konsolideret deres læsning på et avanceret lydligt grundlag.

Til Den første læsning 2 hører Fri læsning 2 med 24 frilæsningsbøger samt tilhørende kopiark. Der er tre bøger til hver historie i Læsebogen.

Det digitale materiale denførstelæsning.dk trin 2 – Ida og Emil mod nye mål kan anvendes som individuelt supplement til arbejdet med Læsebogen enten sideløbende med eller indlagt som selvstændige bånd mellem hver historie.

Ida og Emil mod nye mål er digital læsetræning bygget op omkring læsning og stavning af ord og sætninger, læsning af fiktion og fakta samt procesorienterede skriveøvelser. Materialet tager udgangspunkt i sjov og motiverende læse- og skrivetræning og viser, ligesom Læsebogen, eleverne vejen fra læsning og stavning af lydrette ord mod læsning og skrivning af mere komplekse ord og tekster. Den digitale tekst er i dialog med den tilsvarende tekst i Læsebogen uden at være overlappende, og de tre tilhørende faktatekster omhandler temaer fra teksten.

Aktiviteterne i denførstelæsning.dk er varierede og opbygget, så eleverne først kommer videre til et nyt niveau, når de har haft succes på det niveau, de befinder sig. Eleverne får konsolideret deres kendskab til de hyppigste ord på dansk og til de vigtigste regler for vokalglidning og betingede udtaler. Dermed sikres en systematisk udvikling af elevernes funktionelle læse- og skrivefærdighed. Materialet fører eleverne gennem niveaudelte aktiviteter inden for:

  • Stavning af ord med vokalglidning og komplekse grafemer
  • Læsning af ord med vokalglidning og betingede udtaler
  • Sætningslæsning med fokus på logiske følgeslutninger
  • Sætningsskrivning med fokus på syntaks
  • Ordkendskab og sprogforståelse
  • Læsning af fiktion med forpligtende læseforståelse på og mellem linjerne
  • Procesorienterede skriveværksteder med fokus på grafiske modeller
  • Læsning af faktatekster med forståelsesaktiviteter på tværs af teksterne

Denne årsplan giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte.

I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Hulen

Fx uge

34-35

Hulen er den første historie i Læsebogen 2. Her møder vi Idas bedste ven, Olga. Olga og Ida hygger i hulen og beslutter, at de skal sove deroppe sammen. Efter en aften med bål og heksebrænding går de til ro. Men tør de sove i hulen, eller bliver det for uhyggeligt?

Historien indeholder 2099 ord.

I Hulen er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (o-bogstavet udtales med en å-lyd)
  • Udformning af lister
  • Opskrifter og vejledninger
  • Simple skemaer
  • Nutid og datid (læsning)
  • Idémylder

I Arbejdsbogen side 1-13 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Ida og Olga løber væk
  • En tyv på Isgade
  • Den nye pige

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Alene hjemme

Fx uge

36-37

I Alene hjemme skal Emil passe lille Kim. Kim er Jonas’ lillebror. Det er ikke helt så nemt at passe Kim, som Emil havde troet. Men Kaptajn Kim og piraten Emil tager sammen på skattejagt. Får de mon fanget sorte Lone?

Historien indeholder 2064 ord.

I Alene hjemme er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (i-bogstavet udtales med en e-lyd)
  • Det bløde d (repetition fra 1. klasse)
  • Byggevejledninger

I Arbejdsbogen side 14-25 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Kims pirater
  • Emil tjener penge
  • Karate eller fodbold

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Bor her et spøgelse?

Fx uge

40-41

I Bor her et spøgelse? tager Ida og Emil på ferie med Jan og Lone i Ibs hus i Udby. Der sker mange mystiske ting i huset, og Emil og Ida er overbeviste om, at det spøger. Men bor der virkelig et spøgelse i Ibs gamle hus?

Historien indeholder 2277 ord.

I Bor her et spøgelse? Er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Det stumme g
  • Tillægsord
  • Beskrivelse af handlingsforløb
  • Afslutning af historie med bestemt stemning
  • Nærlæsning

I Arbejdsbogen side 26-43 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Oles mystiske hus
  • En tur i skoven
  • Oles tidsmaskine

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Det magiske smykke

Fx uge

44-45

I Det magiske smykke sætter Jan og Lone et nyt stykke op på Isby Teater. Det er et eventyr med riddere, en smuk prinsesse, en heks og en lille alf, der kan trylle. Prinsessen bliver taget til fange af den onde ridder, men lykkes det den gode ridder og hans hjælpere at befri hende?

Historien indeholder 2371 ord.

I Det magiske smykke er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (hvor y-bogstavet udtales med en ø-lyd)
  • Lette fagtekster
  • Korte og lange sætninger
  • Præcise beskrivelse
  • Ordkendskab

I Arbejdsbogen side 44-53 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Kampen om Rosa
  • Rosa og uhyret
  • Rosalille

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Ib i det vilde vesten

Fx uge

48-49

I Ib i det vilde vesten møder vi Ibs bror Rumle. Rumle fortæller Emil, om dengang han sammen med Ib tog til Texas for at besøge Gunners kvægfarm. Her fangede Ib og Rumle nogle berygtede kvægtyve. Men har Ib og Rumle virkelig fanget kvægtyve i Texas?

Historien indeholder 2451 ord.

I Ib i det vilde vesten introduceres følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (hvor u-bogstavet udtales med en å-lyd)
  • Nutid og datid (stavning)
  • Baggrundsviden

I Arbejdsbogen side 54-67 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Gunners bar
  • Gunner i Isby
  • Ida og Emil i Texas

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Jonas som dyrepasser

Fx uge

1-2

I Jonas som dyrepasser skal Jonas passe Hugo og Nini, fordi Ida og Emil skal på besøg hos farmor og farfar. Jonas er meget spændt på at skulle prøve at have kæledyr, og det går også rigtig fint i starten, men så kommer Olga ind ad døren, og pludselig er Nini pist væk.

Historien indeholder 2266 ord.

I Jonas som dyrepasser er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (hvor e-bogstavet udtales med en æ-lyd)
  • Beskrivelse af handlingsforløb
  • Informationssøgning i lette fagbøger

I Arbejdsbogen side 68-80 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Jonas og skildpadden
  • Hugo på dyrskue
  • Nini til dyrlæge

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

En rejse sydpå

Fx uge

5-6

I En rejse sydpå vinder Jan en rejse i en quiz. Hele familien tager på skiferie, og det er ikke lige let for alle at styre skiene. Især Jan har svært ved slalom, og han får skubbet til et skilt, så Ida, Lone og Emil farer vild. De kæmper sig frem og finder til slut en hule, hvor den afskyelige snemand bor. Men er han nu også afskyelig?

Historien indeholder 2824 ord.

I En rejse sydpå er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (hvor bogstavkombinationen -ej- udtales med en -aj-lyd)
  • Sammensatte ord
  • Almen viden

I Arbejdsbogen side 82-95 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Hvem er Mario?
  • Spejdertur til Italien
  • Stjernehuset

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Emil på koloni

Fx uge

9-10

I Emil på koloni tager Emil på tur med sin klasse. De skal bo i en hytte og lave sjove ting i Højby Skov. Men pludselig får de besøg af nogle store rødder, som udfordrer Emil til at løbe om kap. Vinder Emil kapløbet, eller får han brug for hjælp fra oven?

Historien indeholder 2977 ord.

I Emil på koloni er der fokus på følgende sproglige temaer:

  • Vokalglidning (hvor bogstavkombinationen -øj- udtales med en -åj-lyd)
  • Kortlæsning
  • Alfabetisering
  • Skrivning af hele tekster i fællesskab

I Arbejdsbogen side 96-108 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 2 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • På tur med skoleskibet
  • OL i skøjteløb
  • Ida og Emil på højskole

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.