Den første læsning, årsplan 1. klasse

Arbejdet med Den første læsning – Bogstavbogen strækker sig over 12 uger og er et systematisk og grundigt bogstav/lydkursus. Kurset udbygger elevernes viden om sammenhængen mellem lyd og bogstav og sikrer eleverne et funktionelt bogstavkendskab. Fra uge 6 indgår korte læsetekster og daglige læsetræningsaktiviteter med fokus på læsning og stavning af lydrette ord. Dagens læse- og staveaktiviteter bygger på ord med allerede gennemgåede bogstaver.

Den første læsning 1 – Læsebogen har fokus på læsetræning med tilhørende læse-, skrive- og staveopgaver i Arbejdsbogen. Eleverne skal læse lange sammenhængende tekster og styrke deres skriftlige færdigheder.

Læsebogen består af syv afsluttede historier á otte kapitler med tilhørende opgaver i Arbejdsbogen. Hvis klassen læser et kapitel om dagen, vil arbejdet med bøgerne strække sig over ca. 14 uger. Det er vigtigt, at eleverne læser højt hver dag, og at de selv læser hele teksten.

De sjove og vedkommende tekster i Læsebogen er skrevet ud fra læsefaglige principper, der har dokumenteret effekt på elevernes læseudvikling:

  • Stor tekstmængde
  • Stor andel af lydrette ord
  • Korte ord, som gør lydstavning mulig
  • Hyppige ord, som eleverne kender
  • Mange gentagelser, som letter ordgenkendelse

Igennem Læsebogen er der en løbende progression inden for kompetenceområdet læsning, bl.a. i forhold til udvikling af en lydlig læsestrategi, kendskab til de 120 hyppigste ord og forøgelse af tekstmængden i de enkelte historier. Mens tekstmængden øges, udvikler eleverne således deres skriftlige ordkendskab på et lydligt grundlag.

De sproglige temaer, som eleverne stifter bekendtskab med, er anført ved de enkelte historier, når de introduceres. De repeteres løbende gennem både klasseaktiviteter og opgaver i Arbejdsbogen.

Formålet med Læsebogen og de dertil hørende sproglige øvelser samt skrive- og staveøvelser er, at eleverne får konsolideret deres viden om forbindelsen mellem bogstav og lyd, og at de bliver sikre i at anvende en lydligt baseret strategi i læsning såvel som i det skriftlige arbejde.

Til Den første læsning 1 hører Fri læsning 1 med 21 frilæsningsbøger med tilhørende kopiark. Der er tre bøger til hver historie i Læsebogen.

Som individuelt supplement til arbejdet med Læsebogen kan denførstelæsning.dk trin 1 – Ida og Emil knækker koden anvendes. Det digitale materiale kan bruges sideløbende med eller indlagt som selvstændige bånd mellem hver historie.

Ida og Emil knækker koden er digital læsetræning bygget op omkring sproglige aktiviteter, klassiske fortællinger og lydrette læs-selv-tekster. Materialet tager udgangspunkt i sjov og motiverende læse- og stavetræning og viser, ligesom Læsebogen, eleverne vejen fra lyd til læsning. Den digitale tekst er i dialog med Læsebogen uden at være overlappende.

Aktiviteterne i denførstelæsning.dk er varierede og opbygget, så eleverne først kommer videre til et nyt niveau, når de har haft succes på det niveau, de befinder sig. Materialet fører eleverne gennem niveaudelte aktiviteter inden for:

  • Lydlig analyse/syntese
  • Stavning af lydrette ord
  • Læsning af lydrette ord
  • Sætningslæsning
  • Ordkendskab
  • Sprogforståelse

Denne årsplan giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter Bogstavbogen, Læsebogen og Arbejdsbogen. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte.

I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Bogstavbogen

Fx uge

33-46

De enkelte bogstaver gennemarbejdes, så eleverne udbygger deres funktionelle bogstavkendskab og lærer bogstavets lyd, form, navn og artikulation og øver sig i at finde, læse og skrive ord med dette bogstav. Der arbejdes med to fokusbogstaver om ugen, og de tidligere fokusbogstaver inddrages i det videre arbejde, så elevernes samlede bogstavkendskab indgår i de efterfølgende aktiviteter. I den systematiske bogstavgennemgang indgår en introduktion til de mest almindelige betingede udtaler såsom svagtryks-e, blødt d og vokalisk r. Fra uge 6 indgår der små læsetekster og daglige læsetræningsaktiviteter med fokus på læsning og stavning af lydrette ord. Disse aktiviteter bygger på ord med allerede gennemgåede bogstaver.

Skemaet nedenfor angiver rækkefølgen af bogstavernes præsentation og de faglige mål for hver uge.

Uge

Fokusbogstaver

Fokus i ugens sproglige arbejde

1 s – m Basalt lydarbejde (rim, forlyd, udlyd)
Lydlig analyse og syntese (tag lyd væk/sæt lyd på)
Teksttype (bogstavskilte og symboler)
2 i – l Morfologi (sammensatte ord)
Lydlæsning af ord med kendte bogstaver
Positionsanalyse (forlyd og udlyd)
3 u – b Morfologi (forstavelsen u-)
Skelneøvelse (find og erstat vokalen)
2 konsonanter i forlyd
4 e – n Ordkendskab (boldspil, familie)
Vokaler og konsonanter
Svagtryksvokal (2-stavelsesord med -e til sidst)
5 a – d Ordkendskab (atletik)
Teksttype (avis)
2 bogstaver først og sidst (KV + VK)
6 å – t Lydlæsning (ord på 2 og 3 bogstaver)
Talemåder
Bogstavleg (t-historie + Kejseren af Kina)
7 o – k – x Ordleg (Domino + Jeg kom over grænsen + Kims leg)
Kultur (andre alfabeter og skrifter)
Teksttype (abc-vers)
8 y – r – z Ordkendskab (vejr, rejse)
Konsonantklynger
Læseøvelse (find ord i teksten)
9 p – c – f Teksttype (tegneserie med lydord)
Ordkendskab (cirkus)
Forkortelser
10 g – æ – q Morfologi (orddannelse)
Læseøvelse (find spørgsmålstegn i teksten)
Ordleg (Æsel + Musikquiz)
11 ø – v – w Kultur (dialekt og slang)
Blødt d
Historiefortælling med billedstøtte
12 j – h Ordleg (Ja, nej, ved ikke + Bogstavjagt + Lykkehjulet)
Kultur (tiltaleformer)

Sideløbende med arbejdet i Bogstavbogen kan eleverne træne deres håndskrift i Skrivebogen.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Isby Teater

Fx uge

47-48

I Isby Teater, den første historie i Læsebogen, præsenteres eleverne for bogens hovedpersoner, Ida og Emil, deres forældre, Jan og Lone, og kæledyrene, aben Hugo og kakaduen Nini. Familien bor i Isby, hvor Jan og Lone er skuespillere på det lokale Isby Teater. Teateret opfører Hans og Grete.

Historien indeholder 666 ord.

I Isby Teater er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Alfabetisering
• Egennavne med stort begyndelsesbogstav
• Sætningskonstruktion (fremsættende sætninger)
• Grammatik: Ejefald (genetiv-s)

I Arbejdsbogen side 1-11 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Batman i cirkus
  • Grete og Hans
  • Nini ser teater

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på eventyrtræk og flere versioner af samme historie.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Nanna

Fx uge

49-50

Nanna er den anden historie i Læsebogen. Her møder eleverne tv-figuren Nanna, som er meget stærk og bor alene i en hytte i et træ. Ida falder i søvn og drømmer sig ind i Nannas verden. Sammen går de på opdagelse.

Historien indeholder 996 ord.

I Nanna er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Spørgende sætninger
• Punktum og spørgsmålstegn
• Gåder
• referat

I Arbejdsbogen side 12-22 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Hans vil have ro
  • Nanna i skole
  • De små løver

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på personbeskrivelser og overgangen mellem drøm og virkelighed.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Adam og de 20 æg

Fx uge

1-2

I Adam og de 20 æg er Ida og Emil i Isby Bio, hvor de ser en film om Adam. Adam har en lidt komisk far, der på en ferie gør alt det forkerte. Da Adams far tager krokodille-æg med hjem i tasken, får han problemer, og Adam må hjælpe sin far med at redde trådene ud.

Historien indeholder 1251 ord.

I Adam og de 20 æg er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Ordkendskab
• Blødt, hårdt og stumt d
• Udsagnsord
• Læseforståelsesstrategier

I Arbejdsbogen side 23-34 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • En fin krokodille
  • Adam på ferie
  • En god mor

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på samme historie i forskellige medier og forskellige synsvinkler.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Isby Zoo

Fx uge

3-4

I Isby Zoo tager Ida og Emil på tur i zoologisk have. Her møder de alverdens dyr, og Emil lukker sig selv inde i abeburet. Emil er vant til at have med aber at gøre, men kan det virkelig passe, at Emil og aben kan tale sammen?

Historien indeholder 1421 ord.

I Isby Zoo er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Overbegreber
• Spørgeord
• Slutstavelser
• Rimord

I Arbejdsbogen side 35-47 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Det rimer på skæg
  • Hugo på cykel
  • Disko i zoo

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på forskellen mellem fakta og fiktion.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

 

Det store løb

Fx uge

5-6

I Det store løb bygger Emil en sæbekassebil sammen med sin gode ven, Jonas. De skal deltage i en konkurrence, og Ida må ikke være med. Men kan drengene klare sig uden Idas hjælp, eller ville de mon være bedre rustet med Ida på holdet?

Historien indeholder 1610 ord.

I Det store løb er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Konsonantklynger
• Sammensatte ord
• Stumme bogstaver
• Enderim

I Arbejdsbogen side 48-59 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Ibs wigwam
  • Den gule ål
  • Ida har lus

I forslaget til litteraturarbejde er der fokus på dyrs egenskaber som litterært virkemiddel i fabler og andre fortællinger.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Røveri i Ålby Bank

Fx uge

8-9

I Røveri i Ålby Bank møder vi tegneseriefiguren og superhelten Katmand. Emil køber det nye Katmand-blad og falder i staver foran kiosken. Pludselig bliver han vidne til et røveri i Ålby Bank, og sammen med Katmand forsøger han at fange røverne. Eller gør han?

Historien indeholder 1713 ord.

I Røveri i Ålby Bank er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Beskrivelser
• Synonymer
• Direkte tale

I Arbejdsbogen side 60-71 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:

  • Den store diamant
  • Katmand i fængsel
  • Kat-søen

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på tegneserier og samspil mellem billede og tekst.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

En tur til månen

Fx uge

10-11

I En tur til månen er Ida og Emil på besøg hos farmor og farfar. Farfar er en rigtig opfinder og er altid med på sjov og ballade. Denne gang har farfar bygget en raket i skuret, og sammen tager de en tur til månen og hjem igen. Da farmor vågner fra sin middagslur, er alt som før.

Historien indeholder 1910 ord.

I En tur til månen er der fokus på følgende sproglige temaer:
• Antonymer
• Fonologisk opmærksomhed
• Komplekse grafemer
• Baggrundsviden

I Arbejdsbogen side 72-87 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.

Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark til hver bog:

  • Kan farmor flyve?
  • Farfar kan trylle
  • Farfar på film

Forslaget til perspektiverende litteraturarbejde har fokus på miljøbeskriverlser og historier med to verdener.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.