På vej til den første læsning og Den første læsning Lyd og bogstav, årsplan 0. klasse

I arbejdet med På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning samt På vej til den første læsning –Arbejdshæfte bliver børnene via systematisk og struktureret træning opmærksomme på enkeltlydene i det talte sprog. Desuden gøres eleverne opmærksomme på, hvordan lydene artikuleres, samt hvordan disse enkeltlyde kan repræsenteres ved bogstaver.

Materialet er udviklet, så lydene bliver repeteret løbende. Efter en uge med introduktion af to nye lyde, repeteres disse lyde ugen efter sammen med alle tidligere indlærte lyde. Desuden er det materialet igennem de samme opgavetyper, der anvendes ved indlæring af de enkelte lyde. Disse gentagelser er primært tænkt som en hjælp for de børn, der har svært ved at blive opmærksomme på enkeltlydene.

Forløbet strækker sig over 17 uger med ca. 30 minutters daglig træning.

 

Den første læsning – Lyd og bogstav (19 uger) kan bruges som et skriftligt supplement til den fonologiske opmærksomhedstræning i vejledningen til På vej til den første læsning eller som selvstændigt træningshæfte.

Sammen med På vej til den første læsning kan anvendes det digitale materiale denførstelæsning.dk trin 0 – Ida og Emil på eventyr

Ida og Emil på eventyr tager udgangspunkt i sjov og motiverende læring og forbereder eleverne til læsning. Materialet er bygget op omkring seks kendte eventyr og 36 læringsspil, der tager udgangspunkt i forskellige scener fra eventyrene. Spillene fører eleverne gennem niveaudelte sproglige aktiviteter indenfor:

  • Bogstavkendskab
  • Fonologisk opmærksomhed
  • Lydanalyse (før-stavning)
  • Lydsyntese (før-læsning)
  • Ordkendskab
  • Sprogforståelse

Denne opdeling gør det muligt at tage udgangspunkt i elevernes resultater fra den obligatoriske sprogvurdering ved skolestart og arbejde individualiseret med de forskellige sproglige aktiviteter. Spillene er opbygget, så eleverne ikke kan komme videre til et nyt niveau, før de har haft succes på det niveau, de befinder sig.

Denne årsplan giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter På vej til den første læsning og Den første læsning Lyd og bogstav. Hvornår på året man som underviser vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte.

I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning

Fx uge

33-50

Træningsprogrammet i På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning strækker sig over 17 uger med ca. 30 minutter daglig træning. Den fonologiske opmærksomhedstræning er tilrettelagt som fælles mundtlige aktiviteter.

Alle danske sproglyde bliver gennemgået efter samme struktur:

  • Lyden introduceres med et vers eller et rim med mange af dagens lyde.
  • Lyden beskrives ved hjælp af de tre alfabeter:
    • Hvordan lyder den?
    • Hvordan ser den ud?
    • Hvad hedder den?
  • Eleverne finder navne eller ting, der begynder med lyden.
  • Eleverne taler om, hvordan munden ser ud, når man laver lyden.
  • Eleverne øver sig i at sætte lyden sammen med vokaler eller rimdele til nye ord.
  • Arbejdet afsluttes med en legepræget aktivitet med fokus på dagens lyd.

I gennemgangen af lydene arbejder eleverne med forskellige sproglige opgavetyper i På vej til den første læsning – Arbejdshæfte:

  • Identifikation af vokal
  • identifikation af konsonant i forlyd
  • Forlyd og rimdel
  • Lydspil
  • Stavelser
  • Sammensatte ord
  • Rim

Skemaet nedenfor angiver progressionen i På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning.

Uge LYDE INDHOLDBESKRIVELSE SIDETAL I ARBEJDSHÆFTET
1 Introduktionsuge 1-2
2 a, o, ø, i, e Vokaler introduceres 3-10
3 y, å, u, æ Vokaler introduceres fortsat 11-16
4 m, s 17-19
5 p, l 20-21
6 m, s, p og l repeteres 22-23
7 f, t 24-26
8 m, s, p, l, f og t repeteres 27-30
9 n, k 31-32
10 m, s, p, l, f, t n og k repeteres 33-35
11 b, r 36-37
12 m, s, p, l, f, t n, k, b og r repeteres 38-40
13 d, v 41-42
14 m, s, p, l, f, t n, k, b, r, d og v repeteres 43-45
15 g, h 46-47
16 m, s, p, l, f, t n, k, b, r, d, v, g og h repeteres og j introduceres 48-49
17 På baggrund af lærerens vurdering repeteres svære eller vigtige lyde, opgaver eller spil. 50-55

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Lyd og bogstav

Fx uge

1-21

Den første læsning – Lyd og bogstav kan bruges som selvstændigt træningshæfte eller sammen med klassens fælles fonologiske opmærksomhedstræning med udgangspunkt i På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed – Vejledning.

I gennemgangen af de enkelte bogstaver og deres lyde arbejder eleverne med forskellige opgavetyper:

  • Bogstavskrivning (stort og lille)
  • Identifikation af vokal
  • Identifikation af konsonant i forlyd
  • Identifikation af konsonant i udlyd
  • Fonologisk analyse (stavning)
  • Fonologisk syntese (læsning)
  • Frie opgaver med lydstavning
  • Læsning og stavning af lydrette ord med 2-3 bogstaver

Skemaet angiver rækkefølgen af bogstavgennemgangen.

UGE BOGSTAVER SIDETAL
1 Introduktion 1
2 a, o, ø, i, e 2-6
3 y, å, u, æ 7-11
4 m, s 12-15
5 p, l 16-19
6 Repetition
7 f, t 20-23
8 Repetition
9 n, k 24-27
10 Repetition
11 b, r 28-31
12 Repetition
13 d, v 32-35
14 Repetition
15 g, h 36-39
16 j 40-41
17 Repetition
18 Særbogstaver: c, w, z, x, q 42-46
19 Opsamling, af alle bogstaver 47-56

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.